Om konsten av media att frammana hetsjakt...

Bets av pitbull-Allvarligt skadad
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7561595.ab

Så var det dags igen. Den berömda hetsjakten på dessa raser som dessvärre lyckas få tag på de mest inkompetenta ägarna. I detta fallet syftar jag dock inte på att ägaren skulle vara det eftersom han går med på utan problem att avliva sin hund. Anser bara att personen ter sig som oansvarig eftersom hunden sliter sig ur hans grepp.
Men det är medias syn jag vill belysa här! I rubkriken kastas det ut för läsarnas ögon och nyfikenhet att det var just en pitbull, en kamphund som har utfört detta dåd! Hujeda mig! Detta skapar ett omedelbart hat och avsky bland läsarna rådande denna ras och andra liknande raser som så orättvist betecknas för kamphundar! Det spär på och bygger på folks förutfattade meningar och gör att vi ansvarsfulla sk kamphundsägare får uppleva denna hetsjakt på skrämmande nära håll! Vi med våra familjehundar som lever tillsammans med barn, andra hundar och katter utan att röra dem.
Alla hundar kan bli galna! Alla kan få frispel och det grundar sig oftast i att de har smärta de inte kan kontrollera eftersom de inte kan lokalisera det onda. En hund kan dessutom få en propp, hjärnblödning och andra liknande åkommor som får hjärnan ur balans. Dessutom så beror det desto mer på HUR hundägaren har uppfostrat sin hund och hur pass väl den blir omhändertagen!
Ska jag vara fullkomligt ärlig, ja, då är jag mer rädd för pudlar...

Familjens hund nära döda bebis
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5543641.ab

Här har vi då det jämförande exemplet. I rubriken skriver media hund. För att i mitten av artikeln referera till gällande hundras. Detta exempel har jag sett visas lika många gånger som ovanstående exempel. Och liknande för alla artiklar är just att OM själva hundrasen nämns, ja, då nämns den självklart i mitten. Vad vill de då ha ut av det här? Och skriver de ut alla sk hundattacker som INTE orsakar det tumult som en kamphundsattack gör? Nej, det betvivlar jag ju. Det kan ju föga vara lika intressant som att displaya min älskade hundras som ett monster....

Media är en obotlig reklampelare åt hjärnans funktioner angående verklighetsuppfattning. Tro inte på allt du läser eller hör.
Likna det med tv:s hysteriska reklamsnuttar angående diverse schampo, balsam och, ja, alla produkter de påstår är bättre än alla andra. DU vet själv vad som passar i ditt liv eftersom DU själv kan komma fram till det genom att ifrågasätta allt innan du hittar ditt magiska tvättmedel eller schampo som fungerar just för DIG!

Skåda denna farliga "kamphund" i fart med att attackera småhundar!!!


Mammas vackra amstaff...

Over and out

//Sanna, er tand i käften...

Kommentarer
Postat av: Fröken M

haha... han ser aldrig så "göbbig" ut som i hängselbrallor ;) kram

2010-08-03 @ 16:52:53
URL: http://frokenmela.blogg.se/
Postat av: Fröken M

Härligt med en mysdag ! jag måste oxå skaffa mig en ny bok så jag kan variera min tid lite mer... Just nu hamnar jag allt som oftast framför datorn när jag har en stund över... Kram

2010-08-03 @ 18:03:43
URL: http://frokenmela.blogg.se/
Postat av: cissi

Hej! Jag håller med dig fullständigt i detta på dessa hundar. I rätt händer är det härliga raser som tyvärr får mycket skit pga av att de är populära bland folk som inte borde ha djur över huvudtaget. Som du skriver så är det faktiskt så att alla hundar kan bli agressiva oavsett storlek och ras. Själv har jag en labrador hane på 6,5 månad och en dotter på 14 månader. Jag kan lova att det var många som frågade hur vi kunde skaffa valp när hon bara var 10 månader.Till saken hör att vi hade en flat som vi fick ta bort akut pga tumörer. När jag gick valpkurs så tyckte en av instruktörerna att jag var tvungen att vara extra uppmärksam på hunden och dottern för man vet ju aldrig... Hmmm vad sänder det för signaler...

Tack för en bra blogg, jag har följt den ett tag men inte kommenterat tidigare. Kämpa på med tonårsproblemen.

2010-08-03 @ 21:06:06
Postat av: Sanna

Hej, Cissi! Jag vill först och främst tacka dig för att du tycker att min blogg är bra. Har inte så många läsare vad jag kan se varje inlägg och då består flertalet av de jag känner. Då blir jag än mer glad av att okända läser och kommenterar! Återigen tack!



Ja, att påstå att du bör vaka för att du skaffar en valp när du har en dotter som också på ett sätt är "valp" är konstigt. För i stort sett är det aldrig några problem eftersom både hund och bebis på ett sätt förstår varandra som vi inte ser. Har aldrig heller hört talas om att en hund skulle ha gett sig på ett så pass litet barn. Gick du valpkurs på Bruks eller privat? För det var nog det dummaste jag har hört en instruktör säga. Som med ALLA djur så kan vi ju inte förstå fullt ut vad de menar och tänker och som ett djur tänker man inte som en människa.

Hoppas att du kommer att fortsätta att följa min blogg trots glesa uppdateringar!

Ha det fint!

2010-08-03 @ 22:39:56
URL: http://silverliv.blogg.se/
Postat av: LINDA

Fick denna bloggen av min kära kollega Linda Persson, måste berätta för dig att jag har en amstaff/pitbull som är världens goaste hund. Kolla gärna min blogg också!=)



Som du säger den arsen är det inget fel på utan det är ägaren. Sen är den rasen givetvis enkalre att få fram deras kampande än i många andra hundar men med rätt ägare blir det en helt underbar hund !

2010-08-20 @ 15:48:20
URL: http://misssterner.blogg.se/

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0